Verandermanagement

André Bouwman • 13 september 2023

Veranderen?

Waarom?

Het gaat toch goed zo?



Verandermanagement, waar staat dit eigenlijk voor?

Verandermanagement is een managementvorm die zich richt op het veranderen van de structuur, cultuur en werkwijze van organisaties.

Verandermanagement richt zich met name op de praktische kant om verandering in jouw organisatie of bedrijf door te voeren.

 

 

Verandering is lastig!

Verandering in een organisatie ervaren medewerkers vaak als iets lastigs.

Want waarom kunnen we niet gewoon doorgaan op de manier zoals we altijd werken?

Waarom wil de directie veranderen? Het gaat toch goed zo? Waarom gaan we nu ineens naar links, terwijl we net naar rechts gingen?

Gesprekken die je vaak hoort onder de medewerkers.

Het succes van de verandering hangt af van hoe de medewerkers meegenomen worden in de veranderingen. En ze daarin juist mee te laten denken welke verandering nodig is.

Door de medewerkers te betrekken, een bevlogen visie uit te dragen over de toekomst en ieders rol hierin, creëer je goodwill en gaan de medewerkers sneller en makkelijker mee in de verandering die ze (eerst!) liever niet zouden zien.



Waarom veranderen?

De tijd verandert, o.a. digitalisering, processen, techniek, regelgeving, etc. veranderen hierin in snel tempo mee.

Digitalisering is een grote verandering, maar levert ook veel voordelen op.

Ook processen veranderen, bijvoorbeeld doordat fabrikanten andere eisen gaan stellen en hiervoor heb je een nieuwe garantieproces nodig.

De techniek verandert. Hierdoor heb je wellicht andere medewerkers of vaardigheden nodig en wil je deze graag om- of bijscholen. Zorg dat je jouw medewerkers écht kent en weet wat hen drijft! Je kan dan wel eens tot verrassende resultaten komen!

Want jij dacht misschien dat die monteur alleen maar aan die klassiekers wilde sleutelen, maar vanuit een belangstellend gesprekje bleek dat hij zelf juist die nieuwe techniek interessant vindt en zou daar graag extra voor opgeleid worden.

Regelgeving verandert continue. Iets om goed in de gaten te houden om snel en toekomstgericht op te anticiperen.


 

Is verandering altijd nodig?

Nee, zeker niet. Wel is het nodig om na te blijven denken over de toekomst en jouw professionals hierin mee te laten denken. Wat komt er op ons af? Hoe blijven we beter dan de concurrent? Hoe blijven we een fijne werkgever met een mooie cultuur? Met deze waardevolle input kun je de beste afweging en de beste besluiten nemen.

Zelfs met een kleine verandering kun je hele grote resultaten boeken.


 

Klankbord.

Zorg voor een klankbord wanneer je een verandering door wil voeren.

Zorg voor een onafhankelijk iemand die ook kritisch richting directie en/of eigenaar kan zijn.

Stel je als directie en/of eigenaar ook open voor deze feedback.

En laat ook zeker ideeën vanuit medewerkers uitvoeren. Laat zien dat hun inbreng er toe doet!

Medewerkers voelen zich gehoord en zullen trots zijn dat hun idee uitgevoerd wordt. 


 

Communicatie

Alles valt of staat met communicatie.

Achter de schermen kun je als bedrijf of organisatie al veel uitwerken en niet alles hoeft direct gecommuniceerd te worden. Maar zorg voor duidelijkheid en openheid.

Zorg voor de juiste communicatie op het juiste moment, zodat er geen verrassing zijn voor de medewerkers. Wie zijn je early adapters? Hoe kunnen zij bijdragen aan de communicatie en verandering?


 

Monitoren

Organiseren en managen is continue veranderen en inspelen op veranderingen.

Blijf de veranderingen, die je als bedrijf of organisatie hebt doorgevoerd, monitoren.

Op weg naar de stip op de horizon kunnen er alsnog nieuwe inzichten zijn die vragen om de nodige bijstelling. Wees flexibel om bij te schaven!

Bekijk het effect wat het heeft op het bedrijf of organisatie.

Vraag medewerkers hoe het gaat.

Moet er nog een aanpassing plaatsvinden, of pakt de verandering toch anders uit als je verwacht had?

Het veranderproces is geen rechte streep van A naar B, maar met de juiste bochten kom je er!



Aanpak

Hoe pak je dit het beste aan?

Dit begint met een gesprek en in kaart brengen van de huidige en gewenste situatie.

Vertel wat knelpunten en uitdagingen zijn, welke ideeën heb je zelf al bedacht. Stippel de beste route uit voor jouw bedrijf of organisatie om deze ideeën uit te werken en de beoogde nieuwe situatie te bereiken.


Vanuit LeadFit ga ik dit gesprek graag met je aan. Samen maken we dan een plan van aanpak.

Interesse? Ik help je graag verder. 

door André Bouwman 15 augustus 2023
Vakantie uren opnemen en bijkopen? Waarom?
door André Bouwman 28 juni 2023
Onboarding is HOT, en dat is niet voor niets!