Wat betekent onboarding en hoe pak je dit het beste aan?
Onboarding is HOT, en dat is niet voor niets!
In de huidige arbeidsmarkt is het belangrijk om de juiste medewerker op de juiste vacature te krijgen én te houden. Dat is precies wat onboarding doet; het gaat verder dan een snelle introductie.
Een goede onboarding is cruciaal voor de betrokkenheid, productiviteit en tevredenheid van nieuwe medewerkers.
Wat is de betekenis van onboarding?
De letterlijke betekenis van onboarding is ‘aan boord stappen’.
Onboarding is het proces waarbij jij als nieuwe medewerker kennis maakt met de organisatie.
Daarbij gaat het niet alleen om het snel en praktisch ingewerkt worden.
De beste onboarding voor jou bestaat uit een goede begeleiding dat enkele maanden beslaat.
Jij moet dezelfde taal gaan spreken, de bedrijfsvisie ademen en de weg weten in de nieuwe werkomgeving. En vooral: je heel welkom en comfortabel voelen bij de organisatie en je nieuwe rol. Het is dé manier om de medewerker effectief in de organisatie op te nemen.
Wat is een onboarding proces?
Het onboarding proces bestaat uit 4 belangrijke stappen;
Operationeel: alle praktische zaken die op de eerste werkdag geregeld moeten zijn. Denk aan getekende contracten en een werkende laptop.
Sociaal: de sociale introductie in de organisatie. Denk aan een voorstelronde en uitnodigingen voor bedrijfsevenementen.
Educatief: de medewerker leert tijdens deze fase meer over de ambities, cultuur, doelstellingen en achtergrond van het bedrijf.
Evaluatie: Deze en volgende vaststaande evaluatiemomenten zijn onderdeel van de HR-cyclus en een persoonlijk ontwikkelplan.
Wist je dat: personeel dat een lange, effectieve onboarding heeft gehad, zo’n 37% sneller hun optimale productiviteit bereikt?
Hoe lang duurt een onboardingstraject?
Een onboardingstraject begint zo’n twee weken voordat een nieuwe medewerker aan de slag gaat. Vervolgens duurt het gemiddeld een half jaar voordat iemand alle ins en outs van het werk en de organisatie kent.
Welke afdeling is verantwoordelijk voor onboarding?
Het is niet alleen de taak van HR om jou als nieuwe medewerker de beste onboarding te geven.
Ook jouw manager is niet alleen verantwoordelijk voor jouw onboarding.
Het is een taak voor iedereen binnen het bedrijf om jou zo snel en comfortabel mogelijk in je nieuwe rol te laten passen.
Wat is het verschil tussen onboarden en inwerken?
Inwerken van een medewerker richt zich vooral op de praktische zaken, zoals “waar kan ik de benodigde spullen vinden” en “hoe werkt deze machine”?
Onboarding gaat verder dan deze praktische zaken en gaat door waar het inwerken stopt.
Tijdens het onboardingstraject leert de nieuwe medewerker zijn of haar nieuwe collega’s en de processen kennen.
Hij/zij wordt vertrouwd met de visie, missie, doelstellingen en kernwaarden van de organisatie.
Waar bestaat een goede onboarding uit?
Onboarding bestaat uit een aantal belangrijke items;
Compliance
Zorg dat de nieuwe collega zo snel mogelijk op de hoogte is van alle belangrijke regels en procedures die gelden binnen de organisatie. Denk hierbij aan bv; veiligheidsinstructies, verzuimbegeleiding en AVG.
Verwachtingsmanagement
Wat zijn de verwachtingen van de organisatie richting de medewerker en andersom. Het is tweerichtingsverkeer.
Welke toekomstperspectieven zijn er, welke faciliteiten zijn er en op welke ondersteuning mag een medewerker rekenen.
Missie, Visie en Waarden
Neem de medewerker direct mee in de missie, visie en waarden van de organisatie.
Wat zijn de doelstellingen, wat vindt men belangrijk en hoe zijn ‘onze’ manieren in de organisatie.
Connectie
Een goede connectie met collega’s is essentieel. Met een goede sfeer tussen collega’s is samenwerken veel eenvoudiger en effectiever.
Feedback
Laat je nieuwe medewerker niet te snel los. Vraag hoe de medewerker de onboarding ervaren heeft. Vraag om tips, wensen en ervaringen. Neem deze tips mee in het onboardingsproces van jouw organisatie.
Onboarding als continu proces
Je nieuwe medewerker is de eerste tijd ondergedompeld in informatie, maar natuurlijk weet hij nog niet alles. Een goed onboarding traject eindigt daarom niet na een paar weken.
Om de medewerker optimaal te laten presteren, zul je vaker met hem of haar bezig moeten zijn.
Met een extra vinger aan de pols, zeker in het eerste half jaar van het dienstverband, voorkom je dat je signalen mist en dat de medewerker na de eerste maanden zijn baan weer opzegt.
Waarom is onboarding zo belangrijk?
Goede onboarding verhoogt de tevredenheid, productiviteit en betrokkenheid onder werknemers.
Maar liefst 80% van nieuwe medewerkers beslist in het eerste half jaar of ze voor een langere tijd bij een organisatie willen werken.
Slechte onboarding leidt in veel gevallen tot een hoog verloop onder nieuwe collega's, en dat is veel duurder dan je denkt.
Een zorgvuldige onboarding maakt van een organisatie een interessante werkgever, waar mensen graag langer willen blijven. Je houdt kennis langer in huis, en bespaart op recruitment.
Wil jij de beste onboarding als nieuwe leidinggevende?
Door LeadFit in te schakelen, werken wij samen aan de beste onboarding. Naast strategische inhoudelijke begeleiding zorgen wij met onze kennis en ervaring ook voor de beste landing van jou binnen de organisatie.